11. Sınıf Gezegen Edebiyat Sayfa 117 Cevapları

11. Sınıf Gezegen Edebiyat Sayfa 117 Cevapları
11. Sınıf Gezegen Yayıncılık Türk Dili ve Edebiyatı 3. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Sayfa 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126 Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

3. Ünite Değerlendirme Çalışmaları

A. Aşağıdaki cümlelerin bildirdiği yargılar doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap
: 1. D 2. D 3. D 4. D 5. Y 6. D 7. Y 8. Y 9. Y 10. D 11. D 12. D 13. Y 14. D 15. D 16. Y 17. D 18. D 19. Y 20. D 21. Y 22. Y 23. D 24. Y 25. D 26. D 27. Y 28. D 29. D

1. (D) Tanzimat Dönemi’nde gazete, yeni edebî türlerin tanınmasını sağlamıştır.
2. (D) Tanzimat edebiyatçıları vatan, hürriyet, adalet gibi kavramları ilk kez kullanmışlardır.
3. (D) Tanzimat edebiyatçıları edebiyatı, toplumu eğitmenin bir aracı olarak görmüşlerdir.
4. (D) Tanzimat edebiyatçıları dilde sadeleşme görüşünü benimsemişlerdir.
5. (Y) Tanzimat şiirinde hem içerik hem de biçim bakımından eskiye bağlı kalınmıştır.
6. (D) Servetifünun Dönemi’nde Batı edebiyatı örnek alınmıştır.
7. (Y) Servetifünun Dönemi’nde Tanzimat edebiyatıyla başlayan dilde sadeleşme çabaları yavaşlamıştır.
8. (Y) Servetifünun Dönemi’nde ölçü olarak hece ölçüsü kullanılmıştır.
9. (Y) Servetifünun Dönemi’nde roman ve hikâyede başarı sağlanamamıştır.
10. (D) Servetifünun Dönemi’nde “Sanat, sanat içindir.” anlayışıyla eser verilmiştir.
11. (D) Servet- i Fünun dergisi etrafında oluşan Avrupai Türk edebiyatını ifade etmek için “Edebiyatıcedide” terimi kullanılmıştır.
12. (D) Türk edebiyatında, 1860’tan beri devam eden Doğu-Batı mücadelesi, Edebiyatıcedide Topluluğuyla birlikte Batılılaşma yönünde hız kazanmıştır.
13. (Y) Servetifünun şiiri; dil, şekil ve anlayış bakımından Tanzimat şiirinin bir devamı niteliğindedir.
14. (D) Servetifünun şiirinde güçlü bir musiki vardır.
15. (D) Servetifünun şairleri kulak için kafiye anlayışını benimsemişlerdir.
16. (Y) Servetifünun Topluluğu içinde Tevfik Fikret, eserlerinde sade bir dil kullanmıştır.
17. (D) Manzumelerde anlatım olaya dayanır.
18. (D) Manzumelerde öğreticilik ön plandadır.
19. (Y) Manzumelerde ölçü ve uyak kullanmak zorunlu değildir.
20. (D) Manzumelerde yaşanmış ya da yaşanabilecek olaylar anlatılır.
21. (Y) Fecriati şiiri ölçü, tema, duyuş, hayal ve dil bakımından Servetifünun şiirinden farklı özellikler gösterir.
22. (Y) Fecriati Topluluğu’nun üyeleri daha çok Tanzimat Dönemi edebiyatçılarından etkilenmiştir.
23. (D) Millî Edebiyat şairleri, şiirlerinde halk şiirine özgü söyleyiş ile modern şiire özgü söyleyişten birlikte yararlanmışlardır.

24. (Y) Millî Edebiyat şairlerinin temaları eski; ses, söyleyiş ve dili yenidir.
25. (D) Millî Edebiyat şairleri ses ve söyleyişte olduğu gibi imgelerde de yalınlığı tercih etmişlerdir.
26. (D) Millî Edebiyat Dönemi’nde konular daha çok yerli hayattan ve tarihten alınmıştır.
27. (Y) Millî Edebiyat şiirinde ölçü olarak aruz kullanılmıştır.
28. (D) Millî Edebiyatçıların en etkili yayın organı “Genç Kalemler” dergisi olmuştur.
29. (D) Millî Edebiyat Dönemi’nde, eserlerde halk dili tercih edilmiştir.

B. Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere uygun kelimeleri yazınız.
Cevap: 1. Gülhane Hattı Hümayunu 2. Namık Kemal / Ziya Paşa 3. Sanat, toplum içindir. 4. Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin 5. Parnasizm / Sembolizm 6. sone, terzerima 7. serbest nazım 8. konu 9. şahsi / muhterem 10. Yahya Kemal 11. hece ölçüsü 12. Mehmet Emin Yurdakul 13. Millî Edebiyat 14. Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem

1. Tanzimat Fermanı Gülhane Hattı Hümayunu diye de anılır.
2. Tanzimat edebiyatının ilk şairleri, Namık Kemal ve Ziya Paşa.
3. Tanzimat edebiyatının ilk temsilcileri Sanat, toplum içindir anlayışıyla eser vermişlerdir.
4. Servetifünun Dönemi’nde şiirde Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin öne çıkan şairler olmuştur.
5. Servetifünun şairleri Parnasizm ve Sembolizm akımından etkilenmiştir.
6. Servetifünun şairleri Batı edebiyatından sone ve terzerima nazım şekillerini almışlardır.
7. Servetifünun şiiride nazım biçimi olarak serbest nazım kullanılmış, anlam mısradan mısraya taşırılmıştır.
8. Servetifünun şairleri, şiirde konu bütünlüğü sağlanmıştır.
9. Fecriati Topluluğu’nun üyeleri sanat şahsi ve muhterem görüşüyle hareket etti.
10. Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal Millî Edebiyat Dönemi’nde saf şiir anlayışı ile şiir yazan şairlerdendir.
11. Millî Edebiyatçıların başlıca amaçlarından biri şiirde hece ölçüsü kullanılmasıdır.
12. Servetifünuncuların “Hece ölçüsüyle şiir yazılamaz.” dedikleri bir dönemde şiirlerini hece ölçüsüyle yazarak “Türkçe Şiirler” adıyla yayımlayan Millî Edebiyatçı şair Mehmet Emin Yurdakul’dur.
13. Dilde sadeleşme hareketi “Yeni Lisan” adıyla Millî Edebiyat Dönemi’nde başlamıştır.
14. Yeni Lisan hareketinin temsilcileri Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem’tir.

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplandırınız.

1. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi şiirinin temaları arasında yer almaz?
A) Vatan sevgisi B) Özgürlük C) Karamsarlık
D) Haksızlıklarla mücadele E) Yasalar önünde eşitlik
Cevap: C

2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Edebiyatı Birinci Dönem özelliklerinden biri değildir?
A) Özgürlük ve adalet gibi kavramlar ilk kez edebiyata girdi.
B) Toplum için sanat anlayışı bu dönemde benimsendi.
C) Halkın anlayacağı bir dille yazmanın gerekliliği benimsendi.
D) Şiir, şekil bakımından eskiye bağlılığını korudu.
E) Şairler, konu ve tema bakımından kendinden önceki şairleri taklit ederek yazdılar.
Cevap: E

3. Aşağıdakilerden hangisi Namık Kemal için söylenemez?
A) İlk tarihî romanımız olan “Cezmi”yi yazmıştır.
B) Sanatkârane bir üslubu vardır.
C) Eserlerinde toplumla ilgili konulara değinmiştir.
D) “Sanat sanat içindir” anlayışına bağlı kalmıştır.
E) “Vatan, hürriyet, adalet” gibi kavramları Türk şiirinde ilk kez o kullanmıştır.
Cevap: B

4. Hâmid, şiirin konusunu genişletmiş; çeşitli duygu ve düşünceleri, günlük hayatın izlenimlerine, basit ve önemsiz görünen hadiselere, geçici zevklere varıncaya kadar şiire sokmuştur. Pastoral, lirik, didaktik, dramatik türlerin hepsinin Hamid’le beraber edebiyatımızda, edebî bir nevi olarak meydana geldiğini görüyoruz. O, yalnız bununla da kalmamış, eski nazım şekillerini bırakarak Batı edebiyatında gördüğü şekilleri almış, aruz ölçüsünü istediği şekilde uygulayarak bunları, o zamana kadar görülmemiş bir tarzda, konunun gereğine göre kullanmış, hatta bir manzumede çeşitli ölçüler kullanmış, uyakları kendi zevkine ve konunun icabına göre düzenlemiş, kısacası kuralların hiçbirine uymaya lüzum görmemiştir.
Bu metinden Abdülhak Hâmid Tarhan ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

A) Yerleşik nazım kurallarına uymamıştır.
B) Şiirin konusunu genişletmiştir.
C) Batı edebiyatının etkilerine karşı durmuştur.
D) Edebiyatımızda yeni şiir türlerinin oluşmasına katkıda bulunmuştur.
E) Edebiyatta yeniliklere açık bir kişiliğe sahiptir.
Cevap: C

5. Türk edebiyat gelenekleriyle ilgili kronolojik sıra aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Divan Edebiyatı – Fecriati Edebiyatı- Tanzimat Dönemi Edebiyatı – Servetifünun Edebiyatı
B) Divan Edebiyatı – Tanzimat Edebiyatı – Servetifünun Edebiyatı – Fecriati Edebiyatı
C) Tanzimat Edebiyatı – Divan Edebiyatı – Servetifünun Edebiyatı – Fecriati Edebiyatı
D) Divan Edebiyatı – Servetifünun Edebiyatı – Tanzimat Edebiyatı – Fecriati Edebiyatı
E) Tanzimat Edebiyatı – Servetifünun Edebiyatı – Divan Edebiyatı – Fecriati Edebiyatı
Cevap: B

6. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A) Ses akışına önem verme
B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme
C) Nazmı nesre yaklaştırma
D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama
E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma
Cevap: E

7. Aşağıda Servetifünun Dönemi ve şairleri ile ilgili verilenlerden hangisi doğru değildir?
A) Tevfik Fikret ile Cenap Şehabettin aruzu başarıyla kullanmışlardır.
B) Cenap Şehabettin şiir ile doğa arasında başarılı bir denge kurmuştur.
C) Servetifünun şairleri duygu ve hayal unsurlarını kullanmada başarısız olmuşlardır.
D) Tevfik Fikret, 1901’den sonra Servetifünun’un genel çizgisi dışına çıkarak özgürlük, barış, adalet, ülke sevgisi gibi temaları işlemiştir.
E) Servetifünun Dönemi’nde şairler Arapça ve Farsçadan yeni kelimeler almışlardır.
Cevap: D

8. Aşağıdakilerden hangisi sembolizmin ilkelerinden değildir?
A) Şiir, müzikle söz arasında, sözden çok müziğe yakın bir dildir.
B) Güzellik anlam açıklığında değil, anlam kapalılığındadır.
C) Önemli olan gerçek değil, gerçeğin kişide bıraktığı izlenimdir.
D) Şiir zekânın değil, duyarlığın ifadesidir.
E) Şiir topluma yönelik bir mesaj içermelidir.
Cevap: E

9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Cenap Şehabettin müzikaliteye önem vermiştir.
B) Tevfik Fikret, çocuklar için de şiirler yazmıştır.
C) Cenap Şehabettin, kafiye göz içindir anlayışını benimsemiştir.
D) Tevfik Fikret aruzu Türkçeye başarılı bir biçimde uygulamıştır.
E) Cenap Şehabettin, sanat sanat içindir anlayışını benimsemiştir.
Cevap: C

10. Aşağıdakilerden hangisi sadece şiirle ilgili bir akımdır?
A) Klasisizm B) Realizm C) Romantizm D) Parnasizm E) Natüralizm
Cevap: D

11. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret’in eserlerinden biri değildir?
A) Şermin B) Halûk’un Defteri C) Tâmât D) Rubâb-ı Şikeste E) 95’e Doğru
Cevap: C

12. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret’in edebî kişiliğiyle ilgili değildir?
A) Nazmı nesre yaklaştırmıştır.
B) Ağır ve zor anlaşılır bir dil kullanmıştır.
C) Şiirlerinde parnasizmin etkisi görülür.
D) Şiirlerinde özellikle toplumsal konulara yer vermiştir.
E) Çocuklar için yazdığı şiirlerde hece ölçüsü kullanmıştır.
Cevap: D

13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Servetifünun sanatçıları hikâye ve romanda realizm ve natüralizm, şiirde parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisinde kalmışlardır.
B) Tanzimat edebiyatının ilk dönemlerinde eser veren romancılarımızda romantizm akımının etkileri görülür.
C) Servetifünun sanatçıları şiir, hikâye, roman, fıkra, makale türlerinde eser vermişlerdir.
D) Ömer Seyfettin, hikâyelerinin konularını günlük hayattaki gözlemlerinden, çocukluk anılarından ve tarihten almıştır.
E) Türk edebiyatında ilk realist roman, Namık Kemal’in “İntibah”ıdır.
Cevap: E

14. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati Topluluğu’nun uzun ömürlü olmayışının nedenleri arasında gösterilemez?
A) Güçlü eserler verilememesi
B) Servetifünuncuların etkisinden kurtulunamaması
C) Güçlü bir Millî Edebiyat akımının başlaması
D) Verilen eserlerin bireyselliğin dar kalıplarını aşamaması
E) Siyasi otoritenin topluluk üyeleri arasında güvensizlik yaratması
Cevap: E

15. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati şiirinin özelliklerinden değildir?
A) Aşk ve doğa ile ilgili temalar işlenmiştir.
B) Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
C) Nazım şekli olarak serbest müstezat tercih edilmiştir.
D) Şiir dili konuşma diline yaklaştırılmıştır.
E) Arapça ve Farsçadan yeni kelimeler alınmıştır.
Cevap: D

16. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati şairlerinden biridir?
A) Cenap Şehabettin B) Tahsin Nahit C) Namık Kemal
D) Recaizade Mahmut Ekrem E) Abdülhak Hâmid Tarhan
Cevap: B

17. 1909’da Fecriati Topluluğu’na katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin tümü aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temasını işlediği, sembolizm akımının anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerinde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel B) Cenap Şehabettin C) Ahmet Hâşim
D) Yahya Kemal Beyatlı E) Süleyman Nazif
Cevap: C

18. Çağdaş Batı şiiri ile eski Türk şiirinin bileşimini gerçekleştirerek aruz ölçüsünü yaşayan Türkçeye uygulamış, geçmiş değerlere bağlı, kendine özgü bir şiir geliştirmiştir. Hece-aruz tartışmalarının en güçlü dönemlerinde, hece ölçüsünden uzak durmuş, biri dışındaki bütün şiirlerini aruz ile yazmıştır. Paragrafta sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdülhak Şinasi Hisar B) Muallim Naci C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Ahmet Hâşim E) Mehmet Âkif Ersoy
Cevap: C

19. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati Topluluğu’nun yayımladığı bildiride yer almaz?
A) Yerli edebiyat eserlerinin Batı dillerine çevrilmesi
B) Edebiyat yoluyla siyasi ortamın etkilenmesi
C) Bir yayınevi kurulması
D) Batı’da yayımlanan edebî eserlerin Türkçeye çevrilmesi
E) Konferans türü etkinliklerle halkın zevkinin yükseltilmesi
Cevap: C

20. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati edebiyatının özellikleri arasında değildir?
A) “Sanat, güzellik yaratmak için yapılır.” anlayışı benimsenmiştir.
B) Ölçü olarak aruz ölçüsü kullanılmıştır.
C) Saf şiir anlayışı benimsenmiştir.
D) Şiirde daha çok roman ve hikâye türünde eserler verilmiştir.
E) Şiirde sembolizm ve empresyonizm akımlarından etkilenilmiştir.
Cevap: D

21. Ahmet Hâşim’in edebî yönü ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi doğru değildir?
A) Fransız sembolistlerinden etkilenmiştir.
B) Düşünsel ağırlığı olan şiirler yazmıştır.
C) Şiirlerinde ahengi ön planda tutmuştur.
D) Şiirlerinde ağır, düzyazılarında ise yalın bir dil kullanmıştır.
E) Fecriati Topluluğu’nun sanat anlayışına sonuna dek bağlı kalmıştır.
Cevap: A

22. (I) 1860-1885 yılları arasında Fransa’da sanatçıların etkisi altında kaldıkları parnasizm, sadece roman sanatına özgü bir akımdır. (II) Romantizme tepki olarak doğmuştur. (III) Parnas- çıları romantiklerden ayıran önemli fark “Sanat, sanat içindir.” ilkesine sımsıkı bağlanmalarıdır. (IV) Türk edebiyatında ilk izleri Servetifünun şairlerinde görülür. (V) Bu akımı bizde ilk tanıtan ve temsil eden Cenap Şahabettin olmuştur. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
Cevap: A

23. Millî Edebiyatçılarla ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Arapça ve Farsça sözcükler Türkçede söylendiği gibi yazılmalıdır.
B) Şiirde hece ölçüsü kullanılmalıdır.
C) Arapça ve Farsça tamlamalar dilimizden atılmalıdır.
D) Şiirde imgeye ağırlık verilmelidir.
E) Dil sade olmalıdır.
Cevap: D

24. Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyatçıların başlıca amaçlarından biridir?
A) Yeni nazım biçimleri oluşturmak
B) Fikir tartışmaları ile kamuoyunu aydınlatmak
C) Batı’daki kuruluşlar ile sürekli ilişkiler kurmak
D) Sanatta ve edebiyatta yerli ve millî konuları işlemek
E) Sanat için sanat yapmak
Cevap: D

25. Türk şiirinde millî, dinî, ahlaki bir çığır açmıştır. İleri sürdüğü düşüncelere uygun bir yaşam sürmüştür. Toplumcu bir sanat anlayışına bağlıdır. Sömürgeci Avrupa’ya ve mazlum milletleri ezmek için kullanılan “medeniyet”e karşı durmuştur. Şiirlerini, “Safahat” adlı yedi bölümlük bir kitapta toplamıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Necip Fazıl Kısakürek B) Mehmet Âkif Ersoy C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Ahmet Hamdi Tanpınar E) Arif Nihat Asya
Cevap: B

26. Aşağıdaki cümelelerin hangisi yapıca ötekilerden farklıdır?
A) Geçen toplantıya Orhan Bey de katılmıştı.
B) Senin için çok güzel şeyler aldı.
C) Beni oraya varmadan arayabilirsiniz.
D) Gittiği yerde birkaç gün kalacakmış.
E) Kuşlar, dağın etrafında hiç durmadan dönüyor.
Cevap: B

27. Aşağıdaki cümlelerin hangisi yükleminin yeri bakımından ötekilerden farklıdır?
A) En sevdiğim romanlardan biriydi Yaban.
B) Geçen hafta yaş gününü kutladık.
C) Bu yıl yapılan seçimi kim kazandı?
D) Evleri mahallenin arka sokaklarından birindeydi.
E) Ülkemizden de bu olay izlenecekmiş.
Cevap: A

28. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
A) Galatasaray Lisesi bugüne kadar nice ünlü isimleri ağırlamıştı.
B) Ağır adımlarla Van Gölü’nün yanından geçiyorduk.
C) İstanbul’a ya da Ankara’ya yerleşmeyi düşünüyor.
D) Halit Ziya’nın romanlarında Realizm akımının izleri görülür.
E) Doğu Karadeniz, ülkemizin en fazla yağış alan bölgelerinden biridir.
Cevap: D

29. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kesme işareti (’) yanlış kullanılmıştır?
A) Metin Bey’i akşam yemeğine davet ettik.
B) TRT’deki beste yarışmasını ilgiyle takip ediyorum.
C) Bu iş yerinde 1989’dan beri çalışıyorum.
D) Bu davaya Av. Ali Bey’mi bakıyor?
E) İzmir’in dağlarında çiçekler açmıştı.
Cevap: D

30. Aşağıdaki cümlelerin hangisi yapıca ötekilerden farklıdır?
A) Bu öyküde hayvan sevgisi irdelenmiş.
B) Çocuk, birkaç adım daha attı.
C) Sevgi, tüm kapıları açan sihirli bir anahtardır.
D) Sen de erkenden gitmelisin.
E) Bu konuyu tartışacağız.
Cevap: C

31. I. Ayten, aynada göz göze geldi çocukla.
II. O anda hiçbir zaman istemediğim kadar uzun yaşamak istedim.
III. Bu oyunu tek başıma daha kolay oynuyordum ben.
IV. Hasan, evden çıkmıyordu ders çalışmak için.
Numaralandırılmış cümlelerden hangi ikisi, ögeleri ve ögelerin sıralanışı yönünden aynıdır?
A) I ve II B) I ve III C) I ve IV D) II ve III E) III ve IV
Cevap: C

32. Doğaya ve bireye tutkun olan romancılarımız, her gün kullandığımız sözcüklerle yalın bir anlatıma varmaya çalışıyorlar. Bu cümlede aşağıdaki ögelerden hangisi yoktur?
A) Yüklem B) Belirtili Nesne C) Zarf Tümleci D) Özne E) Dolaylı Tümleç
Cevap: B

Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Noktalama işaretleri ilk kez Tanzimat Edebiyatı Dönemi’nde kullanılmaya başlanmıştır. Noktalama işaretlerinin yazı dilindeki yeri ve önemi nedir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap: Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlenin yapısını ve duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak, sözün vurgu ve ton gibi özelliklerini belirtmek üzere noktalama işaretleri kullanılır. Cümlenin ne zaman bittiği, cümlede hangi duygunun olduğu, metin okurken nerede nasıl tepki vermemiz gerektiği gibi durumlar noktalama işaretleri sayesinde bellidir. Hele ki tanımadığımız birisinin yazdığı bir şeyi okurken noktalama daha da önemlidir. Çünkü kendimize ait olmayan bir metni başkalarına aktarırız. Metin, dolayısıyla fikir, bize ait olmadığı için duygunun nerede verilmesi gerektiğini, nerede durmamız gerektiğini ancak noktalamayla anlarız.

2. Aşağıda verilen metinlerin Türk şiirinin hangi dönemine ait olduğunu belirleyiniz.

a. — Fırtına var…
— Varsın olsun, kıyametler koparsın.
Sen yoluna bir büyük dev adımıyla ilerle.
Durma, yürü; ayakların yürümekten kabarsın;
Ölümlerden kurtulunur ileriye gitmekle!

Mehmet Emin Yurdakul

Cevap: Milli Edebiyat Dönemi.

b. Yârin dudağından getirilmiş
Bir katre alevdir bu karanfil,
Ruhum acısından bunu bildi!

Ahmet Hâşim

Cevap: Fecri Ati Dönemi.

c. Eriyen ruhumu yorgun bakışın doldursun,
Kumlar üstünde deniz neşeli kız, yok mu yuvan?
Sen ki sahilde gezen kızların en solgunusun,
Uhrevi beldene son yolcu dönerken beni an!

Faruk Nafiz Çamlıbel

Cevap: Cumhuriyet Dönemi.

ç. Geçende, yayla civarında bir ufak cevelan
Bahanesiyle, bizim eski aşinalardan
Bir attarın azıcık gitmek istedim yanına,
Ki her zaman beni davet ederdi dükkânına…

Mehmet Akif Ersoy

Cevap: Milli Edebiyat Dönemi.

d. Baban diyor ki “Meserret çocukların, yalnız
Çocukların payıdır!” Ey güzel çocuk dinle,
Fakat sevincinle.

Tevfik Fikret

Cevap: Servet-i Fünun Dönemi.

3. Aşağıda verilen metindeki cümlelerin ögelerini bulunuz.
Altın Destanı
“Sürüden koyunlar hep takım takım
Ayrılmış, sürüde kalmamış bakım;
Asmanın üzümü dağılmış; salkım
Olmak ister, fakat bağban nerede?
Gideyim, arayım: çoban nerede?
Yüce dağlar çökmüş, belleri kalmış;
Coşkun ırmakların selleri kalmış,
Hanlar yok meydanda, illeri kalmış.
Düşenler çok ama, kalkan nerede?
Gideyim arayım: Hakan nerede?
Ziya Gökalp

109
22
61
7
6
15
12
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan, isimsiz ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.