12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 Cevapları Ordinat Yayınları

12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 Cevapları Ordinat Yayınları
12. Sınıf Ordinat Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 72, 73,74 2. Ünite Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

2. Ünite Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları

A. Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Okuduğunuz bu metindeki anlatıcı ve bakış açısını belirleyiniz.
Cevap
: Yazar anlatıcıdır bakış açısı ise hakim bakış açısıdır.

2. Metindeki altı çizili sözcüklerle ilgili olarak telaffuz çalışması yapınız.
Cevap: Bunun için kelimeleri doğru okumanız elzemdir

3. Metindeki betimleme tekniğinin kullanıldığı yerleri belirtiniz.
Cevap
: “kalorifer kurumu ile yer yer kuzguni siyah bir toprağın örttüğü bahçe. ince, uzun ve ihtiyar akasyalar; kısa, bodur, mumlayalaşmış mazılar, siyah çakıl taşları ve yıpranmış tuğla çerçeveli tarhları ile yapıldığından beri değiştirilmeyen, âdeta katılaşmış yeşil, siyah bir su ile dolu havuz, insanların oturmadığı, yağmurdan, kardan delik delik, oluk oluk çatlamış tahta sıralarla bu bahçe: üçüncü sınıf bir gazete fotoğrafı gibidir. Silik, siyah beyaz…”

4. Metinden hareketle Osman Efendi’nin özelliklerini belirtiniz.
Cevap
: Tembel, alışkanlıklarını kolay kolay değiştirmeyen, gelenekçi, hayatında yeniliklerden pek hoşlanmayan, sosyalleşme konusunda çok başarılı olmayan biridir.

5. Metinde geçen virgül ve noktalı virgülün işlevlerini belirtiniz.
Cevap
: Virgül (,) ise benzer görevdeki kelimeleri ve kelime gruplarını ayırmak amacıyla kullanılmıştır. Noktalı virgül (;), uzun cümlelerde anlam karışıklığını önlemek amacıyla kullanılan bir noktalama işaretidir. Virgülün yeterli olmadığı uzun cümlelerde tercih edildiği söylenebilir.

B. Aşağıdaki yargılar doğru ise cümlenin başına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.

(D) 1. Küçürek hikâye edebiyatımızda 1960 sonrası dönemde görülmeye başlamıştır.
(D) 2. Mustafa Kutlu eserlerinde tasavvufu yoğun olarak işlemiştir.
(Y) 3. Tüm hikâyeler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur.
(D) 4. Sevinç Çokum’un “Yeniden Bahar Olsa” adlı hikâyesinin teması yaşama sevincidir.
(D) 5. 1971’de “Parasız Yatılı” adlı eseri ile Sait Faik Hikâye Armağanı alan Füruzan, bu ödülü kazanan ilk kadın yazardır.
(Y) 6. Haldun Taner, bireyin iç dünyasını esas alan hikâyeler kaleme almıştır.
(Y) 7. Mustafa Kutlu “Bizim Diyar” adlı romanında Balkan Türklerinin yaşadığı soykırımı dile getirir.

C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun ifadeleri getiriniz.

1. Özetleme tekniği, “zaman atlaması” ve “olay genellemesi” tekniklerini kapsayan bir yöntemdir.
2. Küçürek hikâye, yedi yüz elli kelimeyi geçmeyen ve okuyucuda şok etkisi yapmayı amaçlayan bir anlatı türüdür.
3. Hikmetli ve sade bir üslupla kimi zaman tasavvufun yoğun olarak işlendiği eserler ortaya koyan Mustafa Kutlu,“Uzun Hikâye” adlı eserinde bu durumu yansıtmıştır.
4. Sevinç Çokum, bazı hikâye ve romanlarında Kırım Türklerinin 1853-1856 yıllarında cereyan eden Osmanlı-Rus savaşı sırasındaki ve savaş sonrasındaki durumunu gözler önüne sermektedir.
5. Füruzan’ın Parasız Yatılı, adlı hikâyesinde kocası ölen bir kadının sekiz yaşındaki kız çocuğu ile hayatta yalnız kalışı anlatılır. Anne, geçinebilmek için hastabakıcı olur. Kızı ilkokulu pekiyi ile bitirir. Ailenin maddi durumu hâlâ kötüdür. Bundan dolayı anne, kızını parasız yatılı okula verir.
6. Haldun Taner, “İnsanlar gibi köpeklerin de kültürü, görgüsü, düşünüş tarzı, hayat üslubu sıkı sıkıya kaldırımla orantılı.” cümlesiyle hikâye kahramanı Sancho üzerinden komik bir düşünce ile sosyal eleştiriyi birleştirmiştir.

D. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.

1. I. Hiçbir işte dikiş tutturamamıştı. (Başarısız olmak)
II. Öğrenciler, beni can kulağı ile dinliyordu. (Dikkatlice dinlemek)
III. Senin yaptığın pire için yorgan yakmak. (Çok çabalamak)
IV. Kendi düşüncelerinde ayak diriyordu. (Israrcı olmak)
V. Burası çok ayakaltı, şurada duralım. (Gelip geçenlerin çok olduğu yer)

Numaralanmış cümlelerdeki deyimlerin hangisinin anlamı parantez ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşmamaktadır?

A) I B) II C) III D) IV E) V
Cevap: C

2. Dünya edebiyatında Rus yazar Çehov’un öncüsü olduğu bu hikâye türünde serim, düğüm ve çözüm bölümleri bulunmaz. Yazar bir durumun anlık bir fotoğrafını dile getirir. Aşağıdaki yazarlardan hangisi bu öykü türünde ürün vermemiştir?

A) Memduh Şevket Esendal B) Sait Faik Abasıyanık
C) Vüsat O. Bener D) Ömer Seyfettin E) Oktay Akbal
Cevap: D

3. Küçürek hikâyeyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Türk edebiyatında öne çıkan temsilcileri Ferit Edgü, Hulki Aktunç, Mehmet Harmancı’dır.
B) Türk edebiyatında minimal öykü, çok kısa öykü, öykücük, kısa kısa öykü, kıpkısa öykü, sımsıkı öykü, kısa kurmaca, minik öykü, mini öykü, küçük ölçekli kurmaca, mesel gibi isimlerle adlandırılmıştır.
C) Küçürek hikâyede olay anlatımında ayrıntıya girilmez, okuyucunun olayları bildiği varsayılarak ima edilerek geçilir.
D) Ayrıntılı bir olay, fazlalıklarından arındırılarak birkaç sözcük veya cümle ile aktarılır.
E) Anlatılan olay, giriş-gelişme-sonuç bölümlerinden meydana gelir.
Cevap: E

4. Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası Türk hikayeciliği ile ilgili olarak söylenemez?

A) Toplumcu gerçekçi anlayışla işçi, köy, kasaba ve şehirlerde yaşayan insanların sorunları, Almanya’ya işçi göçü gibi konular işlenmiştir.
B) 1970’li yıllarda dönemin önemli siyasi ve toplumsal olayları Türk hikâyeciliği üzerinde etkili olmuştur.
C) Dönemin yazarları Atatürk ilke ve inkılaplarını benimsetmeye yönelik eserler yazmışlardır.
D) 1980’li yılların başında yaşanan siyasi ve toplumsal olaylardan dolayı sanatçılar bireysel konulara yönelmiştir.
E) Mustafa Kutlu, Sevinç Çokum, Rasim Özdenören gibi yazarlar dinî ve millî duyarlılıkları yansıtan hikâyeler kaleme almıştır.
Cevap: C

5. Yatılı okulda yetişen yazar, gerek eserleri gerek ele aldığı konular gerekse bu konuları ele alış biçimiyle Türk edebiyatındaki önemli kadın yazarlardandır. Yazar, yaşadığı çağı eserlerinde yaşatan bir sanatçıdır. Eserlerindeki temalar ve toplumsal eleştiriler yaşadığı çağın yansımalarıdır. Birey yerine toplumu, daha çok toplumdaki kadınları ve çocukları ele alan yazar, eserlerinde derin sınıf ayrımlarına, objeye dönüştürülmüş kadınlara ve içi boşaltılmış geleneklere yer verir. Bir anlamda toplumla hesaplaşır. Bütün bu hesaplaşmalar çarpık düzenin, hızla değişen dünyanın bir parçasıdır. Bu metinde bahsedilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Adalet Ağaoğlu
B) Vüsat O. Bener
C) Füruzan
D) Sevinç Çokum
E) Tomris Uyar
Cevap: C

280
26
278
12
16
14
11
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan, isimsiz ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.
1 Yorum