1. HABERLER

  2. YAZARLAR VE ŞAİRLER

  3. Yaşar Kemal’in hayatı, eserleri, edebi kişiliği
Yaşar Kemal’in hayatı, eserleri, edebi kişiliği

Yaşar Kemal’in hayatı, eserleri, edebi kişiliği

Asıl adı Sadık Kemal Göğceli olan Yaşar Kemal 1923 yılında Adana’nın Hermite (Göğceli) köyünde doğdu. Adana I. Ortaokulu’nda başladığı ortaöğrenimini tamamlayamadan son sınıfta bıraktı.

Ardından bir pamuk çiftliğinde ırgat katibi olarak çalışmaya başlayan Yaşar Kemal daha sonra Adana’da inşaatlarda çavuşluk, çeltik tarlalarında su bekçiliği, arzuhalcilik gibi çok değişik işlerde çalıştı. 1950’de bir siyasal suçtan ötürü tutuklanarak bir süre Kozan Cezaevi’nde yattı.
 
1951’de hapisten çıkınca İstanbul’a gelen Yaşar Kemal, kısa süre memurluk yaptı. aynı yıl Cumhuriyet gazetesinde çalışmaya başladı. Burada yayımlanan “Yanan Ormanlarda Elli Gün”(1955) adlı dizi röportajı 1955 İstanbul Gazeteciler Cemiyeti armağanını kazandı. Ayrıca” Çukurova Yana Yana (1955) ve Peribacaları (1957)” adlı röportajları adının yayılmasını sağladı. Bu arada “Sarı Sıcak”(1952) adlı öykü kitabıyla “Teneke(1955) ve İnce Memed(1955)” romanlarını da yayımladı.
 
Yaşar Kemal’in öykü ve romanlarının birçoğu Çukurova’da geçer. Konu olarak daha çok Çukurova’da geçer. Konu olarak daha çok Çukurova insanının yaşamını, ağalar arasındaki toprak kavgasının köylüler üzerindeki etkisini, değişen ekonomik ve toplumsal koşulların köy insanını, bu insanın inanışını, töresini değiştirmesini ele almıştır.
 
Yaşar Kemal’in romanlarında halk ve toprak birbirinden ayrılmayan bir bütün olarak ele alınır. Halkın hem sevinç kaynağı, hem de sorunlarının temeli olan toprak yüzünden çıkan olaylar anlatılır. Yaşar Kemal halkı koruyan, onun çıkarlarını savunan eşkıyayı “İnce Memed” adlı romanında ele almıştır.
 
Yaşar Kemal “Ortadirek”(1960), “Yer Demir Gök Bakır”(1963) ve “Ölmez Otu”nun (1968) oluşturduğu “Dağın Öte Yüzü” üçlemesinde ise Çukurova’ya pamuk toplamaya inen köylülerin çektiklerini, yaşamlarını sürdürebilmek için para kazandıkları ve gitmekten vazgeçemedikleri Çukurova’nın iki yüzünü anlatır.
 
Yaşar Kemal “Akçasazın Ağaları”nın birinci ve ikinci cildi olarak yayımladığı “Demirciler Çarşısı Cinayeti(1974)” ve “Yusufcuk Yusuf”(1975) gene Çukurova’yı ele alır. “Yılanı Öldürseler ve Kimsecik I(1980)” romanları yazarın, konusu Çukurova’ da geçen son yapıtlarıdır. “Al Gözlüm Seyreyle Salih (1976), Kuşlar da Gitti (1978), Deniz Küste (1978) “ adlı yapıtlarının konusu Çukurova’nın dışından alınmıştır.
 
Yaşar Kemal yapıtlarını gerçekçi bir yaklaşımla yazmıştır. Ama gerçekliği dünyayı gördüğü gibi yansıtma olarak almaz. Doğaya, insana, olaylara kendi gözüyle bakar, abartarak işlediği kişi ve olaylara kurmaca yönü ağır basan destansı bir hava verir. Yerel dili kullanmaya özen gösterir. Bunu gerçekçiliğin bir parçası sayar. Romanlarında bolca ve ancak o yöre insanının anlayabileceği yerel deyim ve kelimeler kullanmasına karşın, büyük ölçüde halk anlatımına dayanması Yaşar Kemal’ in anlatış güzelliğini sağlar.
 
Yaptığı benzetmeler ve kullandığı imgeler, tanımladığı kokular, sesler, canlı renkler, bitkiler ve kuşlarla birleşerek şiirsel bir dünya oluşturur. Yer yer destansı bir havaya bürünen anlatımı Yaşar Kemal’ in en önemli özelliğidir.

Yaşar Kemal’in Kişisel Özellikleri, Kişilik Özellikleri:

Şaşırtıcı imgelemi, insan ruhunun derinliklerini kavrayışı, anlatımının şiirselliğiyle Yaşar Kemal’in kişisel özellikleri, kişilik özellikleri olarak sayılabilir.
 
BÜTÜN ESERLERİ / KİTAPLARI
 
Hikayeleri:
- Sıra Sıcak (1952)
- Sarı Sıcak- Bütün Hikayeler (1967)
 
Romanları:
- İnce Memed I (1955)
- Teneke (1955)
- Ortadirek (1960)
- Yer Demir Gök Bakır (1963)
- Üç Anadolu Efsanesi (1967)
- Ölmez Otu (1968)
- İnce Memed II (1969)
- Ağrı Dağı Efsanesi (1970)
- Binboğalar Efsanesi (1971)
- Çakırcalı Efe (1972)
- Demirciler Çarşısı Cinayeti (1973)
- Yılanı öldürseler (1976)
- Al Gözün Seyreyle Salih (1976)
- Filler Sultanı Kırmızı Sakallı Topal Karınca (1977)
- Kuşlar da Gitti (1978)
- Deniz Küstü (1978)
- Yağmurcuk Kuşu (1980)
- Hüyükteki Nar Ağacı (1982)
- İnce Memed III (1984)
- Kale Kapısı (1985)
- İnce Memed IV (1987)
- Kanın Sesi (1991)
 
Röportajları
- Yanan Ormanlarda Elli Gün (1955)
- Çukurova Yana Yana (1955)
- Peri Bacaları (1971)
- Bu Diyar Baştan Başa (1971)
- Bir Bulut Kanıyor (1974)
- Allah’ın Askerleri (1978)
- Bu Diyar Baştan Başa 1, 2, 3, 4.
 
Yazıları
- Taş Çatlasa (1961)
- Baldaki Tuz (1974)
- Ağacın Çürüğü (1980)
 
Derlemeleri
- Ağıtlar (1943)
- Gökyüzü Mavi Kaldı (1978)
 
Konuşmaları
- Alain Bosquet ile Konuşmalar (1992)

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan, isimsiz ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.