10. Sınıf Öğün Türk Dili ve Edebiyatı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

10. Sınıf Öğün Türk Dili ve Edebiyatı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
10. Sınıf Öğün Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Sayfa 87, 88, 89, 90 Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

2. ÜNİTE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

İlk dört soruyu Ömer Seyfettin’in Kurumuş Ağaçlar adlı hikâyesinden alınan yukarıdaki parçaya göre cevaplandırınız.

1. Okuduğunuz metnin konusunu ve temasını aşağıya yazınız.

Tema: Pişmanlık

Konu: Deli Murat’ın hayatını sorgulaması

2. Okuduğunuz metnin olay örgüsünü aşağıya yazınız.

Deli Murat’ın hayatını sorgulaması

Deli Murat’ın iyiliği kötülüğü sorgulaması

Deli Murat’ın hacca gitmek istemesi

3. Okuduğunuz metindeki çatışmayı aşağıya yazınız.

Cevap: Deli Murat’ın tövbe etmesi ama geçmişte yaptıklarının peşini bırakmaması.

4. Okuduğunuz metindeki şahısların tip veya karakter özelliği gösterip göstermediğini nedenleriyle aşağıya yazınız.

Karakterdir. Çünkü Deli Murat’ın hayatı aynı doğrultuda değil sürekli değişiklik gösteren bir şekilde değişmektedir.

5 . Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

(Y) a. Destan döneminden halk hikâyeciliğine geçiş döneminin en önemli ürünü cenknamelerdir.

(D) b. Dede Korkut’un Türkler arasında, ağızdan ağıza, dilden dile dolaşan hikâyeleri XV. yüzyılda Akkoyunlular Dönemi’nde Dede Korkut Kitabı adıyla bir kitapta toplanmıştır.

(D) c. Duygu, düşünce, hayal ya da durumları sözlü veya yazılı olarak ifade etmeye anlatım denir.

(Y) ç. Halk hikâyelerinde genellikle savaş ve cesaret konuları işlenir. Kişiler gerçek yaşama uygun değildir. Bu kişilerin olağanüstü özellikleri çok fazladır.

(D) d. Uzun mesnevilerde monotonluğu ortadan kaldırmak için hikâye kahramanının ağzından söylenen gazellere de yer verilmiştir.

6. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun kelimelerle doldurunuz.

a) Yunus Emre’nin Risalet’ün Nushiyye adlı eseri ahlaki ve öğretici, küçük bir mesnevidir.
b) XVIII. yüzyılda mesnevi şairi olarak Şeyh Galip, Sümbülzade Vehbi ve Enderunlu Fazıl belli başlı isimlerdir.
c) Emin Nihat Bey, Ahmet Mithat Efendi ve Samipaşazade Sezai Tanzimat Dönemi’nin
önemli hikayecileridir.
ç) Mauppassat tarzı olarak bilinen olay hikâyelerinin Türk edebiyatındaki en büyük isimlerinden biri Ömer Seyfettin‘dir.
d) Dilin sadeleşmesi, hikâyenin Cumhuriyet Dönemi’ne ulaşması ve Türk edebiyatının Anadolu’ya açılması hususunda Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Refik Halid Karay hikâye türünde eser veren yazarlardandır.

7. Dede Korkut Hikâyeleri ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Hikâyeler sade ve akıcı bir Türkçeyle oluşturulmuştur.
B) Hikâyeleri yazıya geçiren Yusuf Has Hacib’dir.
C) Hikâyelerde açık ve yalın bir anlatım görülür.
D) Toplam 12 hikâyeden oluşur.
E) Dinî unsurlar hikâyelerde görülür.

8. Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatında modem hikâyenin ilk örneklerinden biri değildir?

A) Müsameretname B) Kıssadan Hisse C) Letaif-i Rivayat D) Küçük Şeyler E) Harap Mabetler

9. Aşağıdakilerden hangisi Ömer Seyfettin’in hikâyelerinin özelliklerinden değildir?

A) Hikâyeler bir olaya dayanmaktadır.
B) Hikâyelerinde gözleme önem vermiştir.
C) Hikâyelerinde ruh çözümlemelerine önem vermemiştir.
D) Hikâyelerinde romantizmin etkisinde kalmıştır.
E) Hikâyelerin dili sade ve anlaşılırdır.

10. Aşağıda mesnevi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) İran edebiyatında ortaya çıkmıştır.
B) Konu bütünlüğü vardır.
C) Beyit sayısında sınırlama yoktur.
D) Devrin önde gelenlerini övmek için yazılır.
E) Her beyit kendi arasında uyaklıdır.

11. Hikâyeyle ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?

A) Gerçek ya da gerçeğe uygun olayları konu edinir.
B) Hikâyelerde olağanüstü olaylara ve kişilere sıkça yer verilir.
C) Maupassant tarzı hikâyeler serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşur.
D) Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk örnekleri Tanzimat Dönemi’nde verilmeye başlanmıştır.
E) Durum ve olay hikâyesi olmak üzere iki türü vardır.

12. “Antov Çehov tarzı” da denilen belli bir olaya dayanmayan, modern “durum hikâyesfdir.

Yukarıda özellikleri verilen hikâye tarzının Türk edebiyatındaki en iyi uygulamacıları aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ahmet Mithat Efendi, Emin Nihat
B) Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık
C) Sait Faik Abasıyanık, Ömer Seyfettin
D) Emin Nihat, Ömer Seyfettin
E) Ömer Seyfettin, Ahmet Mithat Efendi

13. (I) Yeni bir haftanın neler getireceği bilinmez. (II) Dostumuz da biziz, düşmanımız da. (III) İçimizdeki yoklukdur düşman. (IV) Onu yenersek gerçek varlığımıza ulaşabilecek miyiz? (V) Belki de o zaman kurtuluruz kendimizden.

Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde yazım yanlışı vardır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

14. Edebiyattan ( ) biyolojiden beş ( ) matematikten ( ) coğrafyadan dört mü almışım ( )

Bu cümlede yay ayraçla belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri sırasıyla getirilebilir?

A) (,)(,)(;) (?) B) (,)(;) (,)(.) C) (,)(;) (,)(?) D) (;)(,) (,)(?) E) (;)(,) (,)(.)

Kaynak:Eğitim Sistem

127
2
46
3
2
40
2
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan, isimsiz ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.